Social hållbarhet

Social hållbarhet värnar de som behöver det mest

Det sociala uppdraget för vårt parti är att förbättra varje individs livschanser genom att utjämna de förutsättningar som finns bortom den enskildes kontroll. Ingen människa ska vara fånge i de villkor han eller hon föds in i. Liberalernas politik syftar också till att hjälpa dem som blir utsatta för våld och förtryck.

Tillsammans förverkligar vi drömmar och får Skövde att växa. Det är vår vision som ska lotsa Skövde in i framtiden. Det innebär att vi ska försöka bidra till ett gott liv för varje människa. Invånarna i Skövde är enligt internationella jämförelser nöjda med sina liv. Många har trots det stora utmaningar med ojämlika livsvillkor och psykisk ohälsa. Vi ska i alla sammanhang motverka rasism och hatbrott.

Människor med funktionsnedsättning ska ges stöd utifrån behov

De flesta personer med funktionsnedsättning kan leva sina vardagsliv utan hjälp eller med begränsat stöd av personal, men när det krävs ska resurser finnas för större insatser. I alla sammanhang handlar det om att upprätthålla ett gott bemötande med värdighet och respekt för individen. Skövde ska vara en rättighetsbärande kommun där personen som behöver hjälp sätts i centrum. Rådet för Funktionshinderfrågor ska rådfrågas vid principiella beslut. Behoven för barn med funktionsnedsättning ska få sina behov tillgodosedda i såväl skola som kultur- och fritidsverksamhet.

Nyanlända ska stöttas till att snabbt integreras

Nyanlända bidrar starkt till att Skövde växer. Förutsättningar ska ges för att sprida boendet i hela Skövde för snabbare integrering. Tillgång till förskola, skola, SFI och vuxenutbildning ska vara garanter för snabb grundinlärning av svenska språket. Därmed ökar möjligheterna till arbete och egen försörjning påtagligt.

Ekonomiskt utsatta och hemlösa ska erbjudas egen bostad

Liberalerna verkar för att alla har en egen bostad i kommunen. En hälsosam uppväxt och möjligheter att fullföljda studier ska främjas.

Minoriteters rättigheter måste främjas och bevakas

Hbtqi – personers lika rättigheter och möjligheter ska bevakas. Liberalerna verkar för att kvinnor och män, flickor och pojkar samt icke-binära vuxna och barn ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Skövde ska fortsätta sitt framgångsrika arbete kring de nationella minoriteterna och utveckla detsamma i samverkan med dessa grupper.