Klimat och miljö

Hållbarhet, klimat och miljö för nutida och framtida generationer

Klimatet är vår generations ödesfråga. Det är nu som det avgörs om de skenande utsläppen av växthusgaser kan bromsas.

Klimatpolitiken och skyddet för den biologiska mångfalden måste gå hand i hand. Liberalerna anser att en stark och växande ekonomi är en förutsättning för omställningen och det är förorenaren som ska betala. Handel, teknikutveckling och entreprenörskap är förutsättningar för att klimatarbetet ska lyckas. Individers agerande är betydelsefullt samtidigt som systemförändringar krävs.

Det är av högsta vikt att vi i nära samverkan utvecklar lösningar för att möjliggöra en omställning till ett hållbart välfärdssamhälle. Såväl Agenda 2030 som ny lagstiftning pekar på viktiga åtgärder. Västra Götalands stödprocesser spelar också en viktig roll där Skövde kommun redan gett omfattande klimatlöften. Klimat- och miljöarbetet kräver starka prioriteringar.

Skövde ska gå i täten i Skaraborg med klimat- och miljöinsatser. De höga utsläppen från Cementa ska regelbundet kontrolleras och höga krav ställas på en minskning. Ett nytt miljövänligt reningsverk ska byggas. Solceller ska användas vid ny- och ombyggnad på alla offentliga fastigheter. Fjärrvärmen är en viktig tillgång som ska göras tillgänglig för fler.