Äldre

Äldre ska erbjudas en stimulerande och trygg tillvaro

Att vi lever längre och med många friska år är en av välfärdssystemets viktigaste landvinningar.

Liberalernas politik syftar till att de friska åren ska bli fler och att öka självständigheten och egenmakten för dem som behöver stöd. Fortsatt arbetsliv, bostäder, kollektivtrafik, kultur- och fritidsverksamhet spelar en viktig roll för årsrika. Kommunen har ett stort ansvar för en adekvat personalpolitik.

För oss liberaler är det självklart att äldre, som vill fortsätta förvärvsarbeta ska få göra det. Fler ska kunna fortsätta att bidra längre i takt med att vi alla blir äldre. För att de friska åren ska bli fler ska stimulans erbjudas i form av ökade kommunaktiviteter för en rik fritid och möjlighet att bryta ensamhet. För detta måste och studieförbunden och föreningslivet få mer resurser till årsrikas aktiviteter. Liberalerna fortsätter att verka för kostnadsfria bussresor för personer från 65 år. En annan viktig faktor för att vi ska vara friska längre är satsningar på olika former av friskvård.

Många får trots ett aktivt liv så småningom ett ökat behov av omsorg. Då måste rätt hjälp och bemötande ges för trygghet och livskvalitet. Också i denna fas i livet är valfrihet viktigt, anser Liberalerna. Äldre ska själva kunna få välja sin boendeform och utförare inom omsorgen. Här i Skövde behövs dock en rejäl förstärkning med adekvat bemanning kvällar och helger. Likaså finns behov av att nya äldreboende i såväl centrum som i ytterområden ska uppföras för att möta behovet av äldreboende.

Vi liberaler vill förbättra och utveckla äldreomsorgen på många sätt.

Liberalernas Barbro Westerholm har på riksnivå drivit fram beslut om en fast omsorgskontakt i kommunerna. Det är mycket viktigt att öka kontinuiteten i hemtjänst och hemsjukvård, så att inte äldre med behov av vård ska behöva möta för många personer. Att använda Skövde kommuns pensionärsråd som ett viktigt remissorgan i detta arbete är självklart.

Här följer några av våra förslag: Våra äldreboenden måste erbjuda en trivsam och god utomhusmiljö. Tillgången till WiFi på äldreboenden behöver byggas ut för att kunna ge förutsättningar att ha god kontakt med barn och barnbarn på distans samt omvärlden.

Mat är livet igenom en livskvalitetsfråga och frågan behöver utredas för att mejsla fram metoder som kan ge bästa möjliga matupplevelse. Äldre par ska inte ofrivilligt separeras utan ges möjlighet att leva tillsammans också då äldreomsorg blir aktuellt.