Liberalernas högsta önskan är en ökad demokrati

Ulla-Britt Hagström skriver i SLA.

Måndag 11 juli 2022

Jag är glad att ni socialdemokrater inte upplever någon negativ framtidstro utan kreativa tankar för förbättring. Du redovisar också ert dokument för en ökad demokrati och en rättvis representation när det gäller äldres rätt att få vara med och fatta beslut.

Liberalernas framtidstro och syn på demokratin är också positiv och därför kämpar vi för att bevara och utveckla demokratin. Anita, du kan inte bortförklara att bara två procent av riksdagsledamöterna som valdes in i riksdagen 2018 var över 65 år trots att var fjärde väljare var över 65 år. Det måste vi tillsammans förbättra.

Vi kommer dock inte ifrån att det finns hot mot demokratin. Du nämner inget om dem som hotar friheten. Bara ett fruktansvärt exempel, mordet i Visby under Almedalsveckan. Putins krig mot Ukraina är ett stort hot mot demokratin. Det har lett till att Socialdemokraterna äntligen tagit sitt ansvar och ansökt om medlemskap i NATO. När jag skriver min artikel om att bevara demokratin tar jag upp den begränsande frihet som äldre får uppleva. Också i Skövde där alla fritt kan föra fram sina synpunkter luras äldre av bedragare som vill åt deras plånböcker och bankkoder. Det gör att tilliten minskar, vilket i sin tur blir ett hot mot demokratin. När kriminalitet tränger sig in i skolor upplever äldre en oro för sina barnbarn. Demokrati handlar inte minst om frihet från våld.

Anita, ni i Seniorutskottet redovisar en lång önskelista där förtroendevalda tyvärr inte hittills haft förmågan att tillgodose behoven. Du nämner trygghet. Tage Erlander uttryckte efter 23 år som statsminister: – ”Vill man hålla demokratin levande och frisk finns det ingen viktigare uppgift än att få tillbaka känslan av samhörighet”. Politiken har tyvärr inte lyckats med det. Den socialdemokratiska regeringen har heller inte lyckats med rättvisa pensioner. Den nivå som skulle gälla från 70 procent av lönen i början på 2000-talet har urholkats och är nu nere i 50 procent. Tandvård till rimliga priser har också regeringen misslyckats med. Hoppas att vi kan samverka om de frågorna.

Ulla-Britt Hagström Liberalerna

Klicka här för att komma till SLA.