Debattartikel från Petter Fahlström (L)

Måndag 1 april 2019

1980 kr i månaden för ett parasoll på Hertig Johans torg?!

År 2020 har Skövde som mål att få utmärkelsen årets stadskärna. Skövde kommun genomför insatser för att främja kommunens företagsklimat och vi förtroendevalda tar beslut vilka påverkar och har effekt på vår stadskärna och kommunens näringsidkare. Ett av ärendena på måndagens kommunfullmäktige i Skövde var att anta nya taxor för upplåtelse av offentlig mark. Alltså kostnader för att till exempel ställa upp en uteservering, en foodtruck, en container eller julgransförsäljning på kommunens mark. Senaste beslutet om dessa taxor togs år 2008. Taxor likt dessa bör vi ta ut och att revidera detta dokument efter elva år, är rätt och rimligt. Något som däremot inte är rimligt är när vi belastar våra näringsidkare med omotiverade taxor. Liberalerna yrkade på en återremiss på detta ärende redan i kommunstyrelsen då vi anser att det finns oklarheter i taxan och hur företagen påverkas.

För att ta några exempel på frågeställningar jag tog upp på kommunfullmäktige:

– I dokumentet från år 2008 går det utläsa att avgifterna indexreglerades den 1 januari varje år. Kommer detta ske även nu?

– Hur motiveras en prisskillnad på 31 000 kronor/år för att ställa upp sin foodtruck i Södra Ryd jämfört med centrum? Tidigare var det dyrare i centrum och billigare på övriga platser. Motivering till dessa ändringar finns ej.

Och det jag reagerat mest på i det nya dokumentet: På sidan fem återfinns att man kan göra tillval till sin uteservering på Hertig Johans torg. Från och med nu ska det kosta 1 980 kronor i månaden att sätta upp ett parasoll på sin uteservering under sommarsäsongen. Om detta hittar jag inget i det tidigare dokumentet. Hur motiverar man denna taxa?

Det framkom under kommunfullmäktiges möte att i vissa av de nya taxor vilka nu kommer tas ut, kommer man få betala för elen. Denna kostnad är befogad men underlag för kostnadsberäkningen saknas. I bakgrundstexten till beslutet går att läsa ”Som bakgrund till de höjda taxorna har vi dels sett över vad de kommuner runt om i Sverige som motsvarar Skövdes storlek har för taxor…”. Vi politiker ska ta beslut vilka är väl genomarbetade och motiverade. Jag har stämt av taxor i bland annat Kungälv, Varberg, Motala och Tyresö. Ingen av dessa kommuner tar ut en avgift för bland annat parasoll.

Efter att vi från Liberalerna påvisat brister i dokumentet pausades kommunfullmäktiges möte för överläggningar. Detta förgäves då vi inte fick gehör för våra synpunkter. De nya taxorna kommer nu börja gälla och bland annat kommer näringsidkarna runt Hertig Johans torg få betala 1 980 kr/månaden per parasoll de vill sätta upp på sin uteservering. Något jag tycker är orimligt.

Det är inte första gången jag är med och diskuterar uteserveringar och förutsättningar för näringsidkare i Skövde kommun. Det är de små besluten som gör stor skillnad och jag kommer fortsatt arbeta för att kommunen ska skapa förutsättningar istället för motsättningar.

Petter Fahlström (L)

kommunfullmäktigeledamot